Otomotiv Ön Düzenleyicisinin Görevi Nedir?
Otomotiv ön düzenleyicisinin görevi otomobilde bulunan ön düzen parçalarının kontrolünü sağlamak, tamirini yapmak, arıza tespiti yapmak gibi ön düzenle alakalı konulara hâkim olan kişidir. Ön düzen ayarcılığı ve lastikçilik gibi birçok konuda bilgi içermektedir.
Otomotiv Ön Düzen Sistemi Nedir?
Ön düzen araçlar için temel yürüyen parçalardandır. Burada oluşabilecek ve fark edilemeyen herhangi bir arıza hayati tehlikeye neden olabilir. Size, ön düzene ait olan parçaları anlatalım; rot, rot başı, sonsuz dişlisi, amortisör, taşıyıcı, diskler, porya, lastik ve lastiğin bağlı olduğu noktalar gibi pek çok parçayı içerisine almaktadır. Ön düzenleyicisi bu parçalarda usta olmalıdır.
Otomotiv Ön Düzencisinin Görevleri
Ön düzencisinin pek çok görevi vardır. Araçlarda hayati olan parçalara baktıkları için görevleri çok çeşitlidir. Sizler için ön düzencisinin görevlerini sıraladık;
- Her iş kolunda olduğu gibi öncelikle iş sağlığı ve güvenliği için önlemini alması gerekiyor. Ön düzende hareketli ve kesici pek çok parça bulunmaktadır. Bunlara karşı iş kıyafeti kullanması gerekmektedir. Bu sayede iş sağlığını olumsuz etkileyebilecek unsurları ortadan kaldırır.
- Çalıştığı iş yerinde risk oluşturabilecek unsurları önceden görür ve bunların çözümlerini bulur. Ön düzenci sadece çalışacağı yerin değil çalıştığı iş yerinin de iş sağlığı ve güvenliğini düşünmek zorundadır.
- Herhangi bir acil durumla ile karşılaştığı zaman ona müdahale edebilmeli. Bu iş yerinde çıkabilecek bir yangında, ön düzencinin iş sırasında yaralanması da olabilir. Acil durumlarını hepsini kapsamaktadır.
- Ön düzen işine geçildiğin de bu noktaya yer alan bütün elemanları tanımalıdır. Bu elemanların hangilerinin yıprandığını, hangilerinin kontrol edilmesi gerektiğini bilmeli. Bu ön düzencinin en önemli görevleri arasındadır. Kontrol etmeyi bilmeden hiçbir yol kat edemez.
- Direksiyon ve direksiyonun bağlantı elemanlarını kontrol eder. Ön düzeni kontrol eden en önemli eleman direksiyon ve direksiyonun bağlantı elemanlarıdır. Burada olabilecek bir arıza sonucu ön düzen elemanları devre dışı kalacaktır. Ayrıca direksiyon sistemi aracın komuta merkezidir. Komuta merkezi devre dışı kaldığında sonuçları felaket olabilir. Bu noktada ön düzencinin direksiyon ve direksiyon bağlantılarını tanıması ve bu parçaların ön düzeni yönetebilir konumda olup olmadığını bilmesi gerekir.
- Direksiyon sisteminde herhangi bir arıza bulunmuyorsa süspansiyon ve süspansiyon bağlantı elemanlarının kontrolünü gözle ve elle sağlaması gerekiyor. Tekerlek ve araçların ön düzen hariç bağlantı noktası süspansiyonlardır. Ayrıca süspansiyonda oluşacak herhangi bir arıza direkt olarak aracın ön düzenine yansımaktadır. Zamanla ön düzendeki parçaları bozarak aracın bütün ön düzenini bozmaktadır.
- Ön düzeni bozuk bir arabanın öncelikle parça değişiminden önce ön düzen ayarını yapmak gerekiyor. Bu ön düzen ayarını sadece aracın ön düzeni bozulduğunda yapmıyoruz. Ön düzeni yeni yapılmış araçlarında ön düzen ayarına ihtiyacı olur. Ön düzencisinin ön düzen ayarından çok iyi anlıyor olması lazım.
- Ön düzencinin çok iyi bir dinleyici olması gerekiyor. Bu ne alaka diyebilirsiniz. Ön düzenci çözemediği her sorun için yol testi yapmaktadır. Bu yol testinde aracın ön düzeninden gelen sesleri çok iyi dinlemeli ve analiz etmelidir. Ayrıca yol testi aracın ön düzeninde yapılan herhangi bir işlem veya değişimden sonra da yapılmalıdır. Bu yüzden ön düzencinin yol testi konusunda çok başarılı olması gerekiyor. Ayrıca yol testinde sadece aracı dinlemesi gerekmiyor. Yol testinin gerektirdiği işlemleri de bilmesi gerekiyor. Örneğin; aracın çakıl yolda giderken ön düzeninden ses gelmesi ön takımda arızalardan kaynaklandığını bilmesi gibi.
- Ön düzencinin araca dair birçok detayı bilmesi gerekiyor. Bunlardan birisi de araçların tekerleklerinin kontrolü. Tekerleklerin durumunun bozuk olması ön düzeni bozmaktadır. Bu yüzden tekerleklerin balans yapıp yapmadığını kontrol etmeli. Eğer bir balans durumu varsa balansın giderilmesi için gereken yerlere aracın nakliyesi yapılmalıdır.,
MYK Belgesi ile Ön Düzenci Nasıl Olunur?
Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından verilen belgelerden birisi de ön düzenci MYK belgesidir. Bu belgelerin belirli seviyeleri mevcuttur. Seviyeleri atlayarak ilerlemeniz gerekmektedir. Ön düzencinin birtakım yeterlilikleri tamamlamış olması ve sektöre eğitimli eleman sağlanması amacıyla yapılmıştır.
Otomotiv ön düzenci MYK belgesinin basamaklarını ve bu basamakları açıklayalım.
Mesleki yeterlilik belgesinde ilk basamak olan A1: İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre ve Kalite adımıdır. Diğer adımlara geçebilmek için bu adımın başarılır bir şekilde tamamlamak gerekiyor.
Bu basamakta iş sağlığı ve iş güvenliğinin önemini, alınacak önlemler öğrenilmektedir. İş yerinde olan tehditleri ve olumsuz durumları nasıl fark edip önlem alabiliriz gibi konuları detaylı bir şekilde öğrenmeyi amaçlar. Bütün iş kollarının temel olarak bilmesi gereken bütün bilgiyi içerir.
Bu basamakta toplam 3 sınav vardır. Bunlar Teorik sınav, performansa dayalı sınav ve ölçme, değerlendirmeye ilişkin diğer koşullardır.
İkinci basamak ise A2: Ön Düzen Yeterlilik belgesidir. Bu belge ön düzende ortalama bir bilgiye sahip olan kişilere verilmektedir. A3 belgesini alabilmek için gerekli olan belgedir.
Ön düzen yeterlilik belgesini alan kişi çalışma alanını düzenler ve bu alanda iş güvenliği, iş sağlığı gibi konulara dikkat etmektedir. Ön düzene dair ilk bilgiler mesleki yeterlilik belgesinde öğrenilmektedir. Bu bilgiler direksiyon ve direksiyon bağlantı elemanlarını tanıma. Direksiyon ve elemanların önemini bilmeden ön düzene dair pek bir işlem yapamayız. Bu belgede öğrenilen diğer bir bilgi ise süspansiyon ve süspansiyon bağlantı elemanlarıdır. Süspansiyon ve bağlantı elemanlarını bilmek ön düzenin temel ayalarını yapmak için gereklidir. Bu belgede son olarak ön düzen ayarını yapmak öğrenilir. Ön düzenin ayarını yapan birisi ön düzenin elemanlarını biliyor demektir. Ön düzencisi olarak çalışmaya hazırdır.
Bu basamakta toplam 3 sınav vardır. Bunlar Teorik sınav, performansa dayalı sınav ve ölçme, değerlendirmeye ilişkin diğer koşullardır.
Diğer bir ön düzencilik belgesi ise B1: Yol Testi Yeterlilik belgesidir. Bu belgeyi alan birisi ön düzeni tanımaktadır. Aynı zamanda arızaların nelerden kaynaklandığını bilip tespitini yapabilmektedir.
Bu belgede arıza tespiti için yol testi yapabilmek ve arızası onarılmış parça değiştirilmiş araçların son kontrol amaçlı testinin yapılması öğretilmektedir.
B1 testini başarıyla tamamlayan kişiler B2: Tekerlek Balansı Yapma Yeterlilik belgesi almaya hak kazanmıştır. Bu belgenin sonucunda balansın ne demek olduğunu ve bozuk balansın ne anlama geldiğini bilir. Ön düzen ayarcılığı ve lastikçiliği bu testi tamamladığınızda öğrenmiş oluyorsunuz.
Tekerlek Balansı Yapma yeterlilik belgesinde balans öncesi hazırlık işlemleri ve balans cihazını hazırlama işlemlerini öğretilir.
Bu basamakta toplam 3 sınav vardır. Bunlar Teorik sınav, performansa dayalı sınav ve ölçme, değerlendirmeye ilişkin diğer koşullardır.
MYK belge ücretleri için Brisa Akademi ile iletişime geçmeniz gerekiyor. MYK belge ücretlerinin kesin bir cevabı olmaz. Sizin amaçlarınız doğrultusunda bir yol planı çizilir ve sonrasında MYK belge ücretleri belirlenir.
Brisa Akademi Belgelendirme olarak ön düzen ayarcılığı ve lastikçilik yapmak için alacağınız ön düzenci MYK belgesi vermektedir. MYK belgesi bu sektörde iş bulmak ve iş bulmak için çok önemlidir. Sizde bu süreçte ne yapacağınızı bilmiyorsanız ve yardım arıyorsanız doğru adrestesiniz. Brisa Akademi Belgelendirme uzman kadrosu ile sizi belge sahibi yapmaktadır. Sadece belge sahibi yapmakla da kalmıyor iş ortakları sayesinde iş bulmanızı da sağlıyor.